Gazeta Podatkowa nr 92 (1863) z dnia 18.11.2021
Wniosek o zasiłek macierzyński bez odpisu aktu urodzenia dziecka
Urodziłam syna dwa miesiące przed terminem wyznaczonym przez lekarza. Jako osoba prowadząca własną działalność pozarolniczą, podlegająca ubezpieczeniom społecznym, w tym dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, zamierzam ubiegać się o zasiłek macierzyński. Ponieważ jednak nadal przebywam z dzieckiem w szpitalu, stosowny wniosek będę składała drogą elektroniczną. Czy ZUS z wypłatą należnego mi świadczenia będzie czekał, aż dostarczę skrócony odpis aktu urodzenia dziecka?
NIE, jeśli Czytelniczka wraz z wnioskiem o zasiłek macierzyński przekaże dane dziecka, umożliwiające ZUS pozyskanie z Urzędu Stanu Cywilnego stosownego odpisu aktu stanu cywilnego.
Odpis skrócony aktu urodzenia dziecka lub jego kopia potwierdzona przez płatnika składek albo przez ZUS za zgodność z oryginałem jest dokumentem niezbędnym do przyznania i wypłaty zasiłku macierzyńskiego za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, należnego od dnia porodu. Stanowi o tym art. 53 ust. 2 ustawy zasiłkowej oraz § 9 pkt 2 rozporządzenia MRiPS w sprawie zakresu informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłków... (Dz. U. z 2017 r. poz. 87).
Odpis aktu stanu cywilnego z założenia wydaje się osobie, której akt dotyczy, lub innym osobom oraz organom administracji publicznej, wskazanym w art. 45 ust. 1 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 709), która jednocześnie (w art. 45 ust. 3) dopuszcza możliwość wydania ZUS (za pośrednictwem usług sieciowych) odpisu skróconego aktu stanu cywilnego z rejestru stanu cywilnego, do prowadzonych przez ten organ postępowań.
W tym celu, jak informuje sam organ rentowy na swojej stronie internetowej (www.zus.pl), wraz z wnioskiem o zasiłek macierzyński należy przekazać do ZUS dane dziecka, tj. jego imię i nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL lub - jeżeli nie jest znany - miejsce urodzenia (miejscowość).
Można to zrobić wykorzystując "Oświadczenie do uzyskania przez ZUS odpisu aktu urodzenia dziecka/dzieci do wypłaty zasiłku macierzyńskiego".
Skoro, jak wynika z treści pytania, zainteresowana nie ma obecnie możliwości złożenia wniosku o zasiłek macierzyński wraz ze skróconym odpisem aktu urodzenia dziecka, wystarczy, że do składanego elektronicznie wniosku załączy wspomniane wyżej oświadczenie. Wówczas organ rentowy sam zadba o pozyskanie z USC wymaganego odpisu aktu stanu cywilnego.
Warto dodać, iż wniosek i oświadczenie drogą elektroniczną należy składać wyłącznie przez PUE ZUS. Jak podkreśla organ rentowy, dokumenty przesłane e-mailem nie będą przyjmowane do rozpatrzenia.
Gdyby natomiast wniosek o zasiłek macierzyński był składany przez zainteresowaną w formie papierowej, np. na formularzu ZAM, to po wpisaniu w polu "DANE DZIECKA": nr PESEL lub miejsce urodzenia dziecka, nie musiałaby dodatkowo składać formularza oświadczenia.
www.ZasilekMacierzynski.pl:
Więcej na stronie www.Zasilki.pl - sprawdź! | ||
www.Zasilki.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
Druki
Darmowe druki aktywne
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
Forum
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|